1e week at sea - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van Britt Zondervan - WaarBenJij.nu 1e week at sea - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van Britt Zondervan - WaarBenJij.nu

1e week at sea

Door: brittatsea

Blijf op de hoogte en volg Britt

30 Oktober 2011 | Frankrijk, Cherbourg-Octeville

Positie: java eiland

De 1e dagen in Amsterdam hebben we elkaar leren kennen en de regels aan boord geleerd.
We hebben de 1e dag al onze spullen uitgepakt wat nog niet meeviel aangezien er niet veel ruimte is. Het duurde wel even voordat alle spullen in de goede kamers lagen en alles was opgeruimd. Ook hebben we de alarm signalen geleerd zoals, 7x kort en 1x lang voor het brand alarm en 3x kort en 1x lang voor het algemene alarm. Dan moet je zo snel mogelijk aan dek komen en in een slinger redvesten doorgeven, aantrekken en in 2 rijen gaan staan. Dat is erg vervelend als je nog lekker ligt te slapen maar dan moet je gewoon in je pyjama naar het dek. De alarmen gaan voor alles.

Dinsdag middag kwamen er 3 vrachtwagens vol met voedsel voor 2 maanden, die moesten we allemaal aan boord brengen. We gingen in een treintje staan en hebben alles naar binnen gebracht. Toen we daar na een paar uur mee klaar waren moest alles nog worden opgeruimd en in kasjes worden gestopt. Ook dat duurde nog een paar uur. Uiteindelijk waren we om een uur of 11 ’s avonds klaar en waren we allemaal bek af.

Woensdag kwamen er wat mensen van TU delft die gingen uitleggen hoe we het klimatologisch onderzoek moeten gaan uitvoeren. 6 van ons kregen deze uitleg, onder anderen ik. We moeten earosolen meten, de zonnekracht en de watertemperatuur. Daarnaast moeten we ook onze coördinaten elke keer opschrijven, het satelliet bereik, de temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheidgraad en noem maar op. Dat doen we 3 keer per dag.

Natuurlijk moeten we ook allemaal wachten en diensten lopen zodra we varen. Je loopt elke dag 8 uur wacht tenzij je keukendienst hebt. Dan moet je de hele dag koken, afwassen en tafels dekken samen met nog 6 mensen. Ik loop toten met Tenerife wacht van 4:00 uur tot 8:00 uur en van 16:00 uur tot 20:00 uur. Tussendoor slaap je en als je goed slaapt heb je daarnaast ongeveer 4 uur vrije tijd per dag.

Positie: IJmuiden

Donderdag was de dag dat we voor het eerst gingen varen. M’n moeder voer mee van Amsterdam naar IJmuiden. In IJmuiden stond mijn familie aan de kade om me uit te zwaaien. Het was echt enorm emotioneel voor iedereen. Toen we iedereen uit het zicht verdwenen was legde we aan omdat we nog even op iemand moesten wachten die het kompas goed ging zetten. We zijn toen even met z’n allen bij elkaar gaan zitten en hebben we sweet goodbyes gezongen met de gitaar. Toen moesten we weer bijna huilen. Na het avondeten vertokken we.

Positie: Noordzee

Dezelfde nacht moest ik samen met nog 11 leerlingen, 1 docent en de 1e stuurvrouw wacht lopen. De vorige groep had al gezegd dat het super koud was dus hadden we allemaal minimaal 4 lagen kleding aangetrokken. Om 4 uur ’s nachts stonden we dan aan dek. 1 iemand moest bakboord in de gaten houden en een ander stuurboord. Weer een ander moest sturen en om het half uur werd je afgelost. Aangezien er bijna geen wind was voeren we op de motor. Het sturen ging bij mij best goed. Nadat we waren afgelost om 8 uur hebben we wat gegeten en zijn we allemaal weer ons bedje ingedoken. ’s Middags moesten we er weer uit voor het middag eten, tussen de middag eten we warm omdat dan de meeste mensen wakker zijn. Om 4 uur begon het 2e deel van de wacht en daarna doken we weer ons bedje in.
Zo ging het dus ongeveer 48 uur. Eerst wouden we nog opblijven maar na 1x nachtwacht te hebben gelopen vonden we dat opeens niet meer zo’n heel goed idee
Vrijdag middag toen ik met mijn hut lekker lag te slapen ging het algemene alarm af. Dat was niet zo grappig want we moesten binnen 2 minuten op het dek staan in rijen van 2 met zo’n ingewikkeld zwemvest aan. We trokken snel onze laarzen aan en pakte de 1e de beste zeiljas die we zagen. Daar stonde we dan na 6 en een halve minuut met z’n allen in rijen van 2 met zwemvesten aan. De 1 was op blote voeten, de ander stond met een brok kaas en een rasp in zijn hand en weer een ander stond nog met z’n tandenborstel in zijn mond. Dat was een enorm grappig gezicht. Maar het was niet snel genoeg. De volgende dag ging tijdens onze wacht het brand alarm af. Dit keer ging het een stuk sneller en stonden we binnen anderhalve minuut aan dek.

Positie: Cherbourg, Frankrijk

Het was voorspelt dat de wind de komende 3 dagen Zuid-West zou zijn. Dat is niet zo gunstig aangezien je met een zeilschip moeilijk tegen de wind in kunt varen. Daarom had de kapitein besloten om aan te leggen in het Franse plaatsje Cherbourg tot de wind weer gedraaid is. Rond een uur of acht arriveerde we. We moesten wachten tot kwart voor 12 voordat de sluizen opengingen. We liggen nu precies aan de straat. Dat is een heel grappig gezicht want het lijkt net of je gewoon op de weg ligt. Er komen veel mensen langs die allemaal even door de raampjes kijken wat al die kinderen nou toch op die boot aan het doen zijn.
We hebben hier geen wachten meer en dat betekend dat we gewoon weer allemaal tegelijk naar bed gaan. We hebben hier ook ons eerste lesje Spaans gehad. Dat gaan we de komende maanden nog wel nodig hebben. Dat we in de haven liggen betekend ook dat we weer internet hebben.

De komende dagen liggen we dus in Cherbourg voordat we weer verder gaan naar Tenerife. Hoe lang we hier zullen is niet te voorspellen maar we lopen waarschijnlijk geen achterstand op.

  • 30 Oktober 2011 - 19:23

    Maud:

    Hoi Britt,
    Who, jullie hebben echt al!
    heel veel gedaan in de ene week !
    Maar wel leuk !
    Leuk verslag
    xxxxx Maudd

  • 30 Oktober 2011 - 20:38

    Kimberly:

    Heey Britt succes met boot varen ,
    Xx kimberly

  • 31 Oktober 2011 - 08:48

    Eline:

    Hallo, lieve Britt,
    Nou, nou dat is al een heel verslag zeg! Ik heb het met aandacht en plezier gelezen en kijk al uit naar de volgende. Lieve groetjes, Eline xxx

  • 31 Oktober 2011 - 12:12

    Anouk & Nienke:

    Hee Britt!!
    Zo te lezen heb Je geen lui leven op de boot. Wel gaaf dat je 's nachts mag wachtlopen enzo. hihi hopen dat het alarm nooit afgaat, anderhalve minuut is wel erg snel. Hier op school heb je niks gemist er is nog steeds niks gebeurt geen alarmen enzo. Maar we moeten weer stoppen want de bel gaat zo
    We missen je, en nog heel veel plezier
    Behouden vaert
    Xx Anouk&Nienke

  • 31 Oktober 2011 - 14:03

    Jannetje Commandeur:

    Lieve Britt, Wat een verrassing dat we nu al iets van je horen en wat heb je al veel gedaan in die ene week . Kan je nagaan wat je nog allemaal gaat leren de komende 178 dagen. Spannend ! Ik ga straks even met Tess mee naar de beugeltandarts, dat gaat gewoon door . Knuffel en tot de volgender keer. Buuf

  • 31 Oktober 2011 - 14:32

    Carina Van Gerven:

    Heey Britt!!

    Klinkt echt vet leuk allemaal!! Je hebt het in ieder geval wel naar je zin hahaha:D
    Hhaaa lijkt me echt grappig om te zien dat er 1 met ze tandenborstel op het dek staat of in je pyjama hahahaa,,maar goed, ik wacht met spanning op je volgende verhaal!!
    Loveyou(L)

    Dikke Zoen Carina

  • 31 Oktober 2011 - 18:25

    Neeltje En Peter:

    Hey Brittt, wat fantastisch om jouw verslag te lezen en te weten hoe jij je leventje aan boord ervaart. Geen snoepreisje zo te lezen met dat wachtlopen en alarm toestanden!!
    Maar ontzettend leuke ervaring om mee te maken en waar je later trots op terug kunt kijken!!
    Succes en geniet van alles wat je daar doet aan boord!!
    Dikke zoen van Robin en Danny

  • 01 November 2011 - 05:50

    Maarten -vader Joost:

    Britt, wat een informatief verslag schrijf jij! Het lijkt mij een apart gezicht als iedereen bij zo'n oefening nog met de dingen bezig is waarmee hij bezig was toen het alarm ging... Je beschrijft het als een foto en ik kan voor mij zien hoe uit een gezicht een tandenborstel steekt... Ik wens je vandaag een fijne schooldag!

  • 01 November 2011 - 08:21

    Pien Bakker:

    Heel veel suc6 Britt!!! Mijn zoon (Beau/groep8/VWO advies) en ik gaan je volgen tijdens dit geweldige avontuur!!! Hij wil ook heel graag met school at sea mee over een paar jaar!!!
    Wij wensen jullie een behouden vaart!!!

    Greetz Pien

  • 01 November 2011 - 10:31

    Neeltje Alice:

    Hoi Britt,

    Geweldig zo'n ervaring en een heel leuk verslag. Dat je al zoveel hebt gedaan in een week. Zet hem op meid.

  • 01 November 2011 - 12:16

    Caroline Couperus :

    Hoi Britt, hier de moeder van Sietske! Jullie delen de gezelligste hut van de Regina Maris, begreep ik?! ; ) Heel veel plezier daar! Leuk, je verslag! Goed oefenen maar op die noodsituaties...

  • 02 November 2011 - 21:25

    Britt Demi Zondervan:

    Lieve allemaal.

    Wat gaaf dat jullie van die leuke reacties hebben geplaatst! Super dat jullie mijn blog leuk vinden. We zijn nu nog in Cherbourg, morgen gaan we 24 uur varen naar Brest en daar zal ik proberen nog een blog te plaatsen. Ik zal ook wat foto's op mijn site zetten zodat jullie een beetje een beeld krijgen bij wat ik doe.
    Tot bij op het volgende blog!

    Xxxxxx Britt

  • 03 November 2011 - 15:01

    Piet B:

    Hallo Kanjer
    Ben je al een beetje ingeslingerd en passen je zeebenen een beetje? Liesbeth en ik zullen je volgen en hopen dat je mooie avonturen mag beleven. Ik zal je pa wel een beetje troosten als hij je mist. Veel plezier en groetjes Piet en Liesbeth.

  • 06 November 2011 - 12:37

    Eefje Schipper:

    Hoi Britt, Een prachtig verslag al van je, ik geniet er met volle teugen van. Wat een belevenis toch, als ik mijn ogen dicht doe droom ik er een beetje van. Dit wordt een hele rijke ervaring voor je, veel succes en goede oversteek. Groetjes Eefje

  • 15 November 2011 - 21:17

    Tante Dea:

    Wij zijn afgelopen zondag terug gekomen van vakantie en zit nu je verslag te lezen.Wat een ervaring met z,n allen op de Regina Maris. En wat stond je RTV NH goed te woord op het Java Eiland of je nooit anders doet knap hoor. Dat wij die avond over de brug terug reden zaten jullie nog met een heel stel aan dek. Wij wensen je een hele fijne tijd, en geniet met volle teugen van alles wat er gaat gebeuren, wij zijn trots op je, liefs tante Dea en ome Piet, kusjes

  • 17 November 2011 - 11:29

    Angela Uidam:

    Hoi Britt,

    Goed nieuws! Mijn werk, Molenaar & Zwarthoed Adviseurs uit Volendam, wil je ook sponsoren.
    Ze maken een bedrag van EUR 150,- naar je over.

    Veel plezier nog op je verdere reis.

    Groetjes Angela

  • 17 November 2011 - 17:03

    Fien:

    Heei Britt!

    Wat leuk om te lezen! Het is zo te zien heel erg gezellig bij jullie! En wat hebben jullie al veel gedaan! :D
    Ik wens je nog heel veel plezier :)

    Kusjes Fien

  • 19 November 2011 - 10:04

    Tantetje:

    hoi kanjer!
    super leuk om alle verhalen te lezen en te horen. Ik ga zo eens even bij je pa en ma langs om nog meer verhalen te horen. Wat ik begrijp geniet je volop. Heel veel plezier en good sails naar dat andere wereld deel!
    liefs tantetje en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Cherbourg-Octeville

School at Sea

Aan boord van School at Sea zeil ik naar de Caraïben en weer terug. En het is niet alleen water dat ik zal zien. Onderweg ga ik op expeditie om nieuwe kusten te ontdekken, leer ik nieuwe culturen kennen en volg ik de verschillende studieprogramma's van School at Sea.

School at Sea meert af in IJmuiden, de traditionele beginhaven voor menig zeereis. De eerste etappe brengt ik langs Portugal naar Santa Cruz de Tenerife, drie weken zeilen verder.

Na een week op ontdekking op de Canarische Eilanden, waar ik deelneem in een uitwisselingsprogramma met een Spaanse school, gooit School at Sea de trossen los voor de drie weken durende overtocht over de Atlantische Oceaan.

Op naar Dominica. Op dit Caraïbische eiland doe ik biologisch onderzoek in de 'Boiling Lakes', en verken ik de regenwouden. Maar ook sla ik samen met mijn klasgenoten proviand in voor de overtocht naar de volgende haven: Panama. Met, als het weer meezit, Curacao of Bonaire als tussenstop.

Rond oud en nieuw verken ik met School at Sea de kusten en binnenlanden van Panama. Ik brengt twee weken door met de inheemse bevolking, en leer alles over de fascinerende natuur en geschiedenis van dit maritieme knooppunt.

Net wanneer ik denkt gewend te zijn aan de Caraïbische levensstijl, opent zich een nieuwe wereld. Volgende aanleghaven, na tien dagen op zee: Cuba. Land van Castro, salsa en Caraïbisch communisme. Samen met mijn klasgenoten beleef ik 'la vida Cubana', en verblijf ik een week bij een gastgezin.

Vaarwel Cuba, ahoy Bermuda! Hoewel ik met School at Sea al weer op de terugreis bent, is er geen reden waarom ik de Bermuda shorts niet aan zou trekken na twee weken op zee, en tijdens een 'city safari' meer te leren over het financiële klimaat op deze legendarische – en belastingvriendelijke – archipel.

Tijd om de Atlantische Oceaan weer over te steken. Drie weken varen naar de Azoren, waar zeelui al eeuwenlang op adem komen van hun tocht tussen de continenten. Ik dus ook. Een prachtige plek om alle indrukken van School at Sea te laten bezinken.

Land in zicht! Na nog eens drie weken op zee, stapt de nieuwe ik aan wal in IJmuiden. Verrijkt met herinneringen en ervaringen van zes maanden School at Sea, ben ik klaar om iedere uitdaging op mijn pad aan te gaan. Het nieuwe schooljaar, bijvoorbeeld.

Recente Reisverslagen:

24 April 2012

I'm coming home

24 April 2012

de Azoren

22 April 2012

Bermuda

17 Maart 2012

2 weken Cuba

30 Januari 2012

Dagboek Panama
Britt

Mijn naam is Britten ik ben 15 jaar, dit jaar ga ik van de herfst tot de meivakantie samen met 32 4-vwo leerlingen de wereld rond varen op een groot Tall-ship genaamd de Regina Maris. Aan boord zijn 5 leraren aanwezig en krijgen we gewoon als onze schoolvakken plus extra vakken zoals sterrekunde, meteorologie en motorbouwkunde. We zullen eerst richting Spanje en Portugal varen en vervolgens via de West-Indische hadelsroute naar het Caribisch gebied varen en weer terug. Aan land zullen we op expeditie gaan naar vulkanen, bergenbeklimmen survivallen in oerwouden, 2 weken bij indoorlingen verblijven en bij gastgezinnen en nog veel meer. Met School at Sea leer je de infomatie die je in je les leert toe te passen in het echte leven en je te inspireren zodat je dingen echt onthoud. Het word de reis van mijn leven en één groot avontuur, ik kan niet wachten tot ik vertrek.

Actief sinds 13 Sept. 2011
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 52366

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2011 - 27 April 2012

School at Sea

Landen bezocht: