Ola Tenerife - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Britt Zondervan - WaarBenJij.nu Ola Tenerife - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Britt Zondervan - WaarBenJij.nu

Ola Tenerife

Door: brittatsea

Blijf op de hoogte en volg Britt

20 November 2011 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Positie: Cherbourg, Frankrijk

Cherbourg was een gezellig havenstadje met een grote geschiedenis. Als project moesten we een rondleiding van een uur door de stad samenstellen en die vervolgens aan een leraar laten zien. Verder hebben we vooral veel schoon gemaakt en klusjes gedaan. Ook hebben we onze eerste lesjes Spaans gehad. Na ongeveer 2 dagen besloten de docenten om te beginnen met de lessen. Dat wil zeggen om de dag les. Ik heb toen het een en ander ingehaald en we hebben even gekeken naar welke toetsen we allemaal zouden moeten krijgen en of we zelfstandig verder konden met de lesstof.

Positie: Golf van Biskaje

Na een paar dagen les te hebben gehad besloot Martin (kapitein) om te vertrekken, eerst was het plan om aan te leggen in Brest maar na 24 uur te hebben gevaren vonden we het toch een beter idee om maar meteen door te varen naar “de Golf van Biskaje”. Van te voren was al gezegd dat het daar soms best ruig kon zijn maar aangezien de wind nog steeds niet goed stond en we dus tegen de wind in moesten varen op de motor, slingerde de boot nog meer. Omdat we nog niet echt zeebenen hadden was het voor veel mensen bestwel zwaar. Zo’n 60% is zeeziek geworden en daaronder vielen niet alleen de leerlingen maar ook de docenten. Gelukkig ben ik niet zeeziek geworden. Ik liep met nog 11 mensen, 1 docent en de 1e stuurvrouw (Elskarin) wacht. Dat was echt super gezellig. Als we niet zeilen hoefde te hijsen, sturen of op de uitkijk staan zongen we met de meiden liedjes en met heldere nachten lagen we op het dek en keken we naar de vallende sterren, dat waren er echt wel mimimaal 8 op een nacht terwijl ik eerst nog nooit 1 vallende ster had gezien. Doordat er een soort algen in het water zat gaf het water soms licht, dat echt een heel raar gezicht. Maar het gebeurde ook wel dat er mensen in slaap vielen tijdens de wacht, dan kwam Elskarin met haar waterpistool je even wakker maken. Ik heb ook geleerd hoe de machinekamer in elkaar zit en ik weet nu precies hoe ik de generator aan moet zetten, hoe ik water moet afpompen en hoe ik de cv ketel en de watermaker aan moet zetten. Ook ben ik wachtleidster van de week geworden. Als wachtleider moet je ervoor zorgen dat de wacht vlekkeloos verloopt, dat je op tijd wisselt, dat de generator op tijd aangaat, dat de veiligheidsrondjes worden gedaan, dat er koffie en thee word gezet voor de volgende ploeg en dat de keukenploeg, de volgende wacht op tijd wordwakker gemaakt, dat iedereen van de wacht allemaal wakker blijven en iedereen gewoon goed meedoet. Dat is bestwel multitasking maar ik vond het wel leuk om te doen. Verder hebben we heel veel dolfijnen gezien die hele stukken met de boot mee zwommen. Dat was echt heel gaaf. Ook hebben sommige mensen walvissen gezien, ik heb er ook 1 gezien ik stond op de uitkijk en opeens komt er een soort van fontein boven water, dat was wel even schrikken want hij was bestwel dichtbij.
Maar het zwaarste van alles was toch wel de keukenploeg. Vooral in de Golf was het erg moeilijk om een pan met eten normaal op het vuur te laten staan of om af te wassen zonder dat al het water gewoon uit de wasbak valt. Maar het was vooral moeilijk om rechtop te blijven staan. Er zijn ook heel wat borden door de lucht gevlogen als er weer even een grotere golf kwam. Het motto van de Regina Maris is: HOU HET VAST!!! Dat werd namelijk voordurend geschreeuwd. Je moet ook nooit een beker drinken, een kan water ook maar iets vloeibaars op tafel zetten want dat blijft niet langer dan 5 seconde rechtop staan. Stofzuigen kon alleen als je kruipend over de grond heen ging. Dat was echt een super grappig gezicht. Maar er zijn ook mensen lelijk gevallen . Alles hier staat vastgebonden of op antislipmatten. Als de kussens op de banken niet zijn vastgezet glijd je gewoon met kussen en al van de bank af. Ook zijn we erachter gekomen dat onze kamer toch niet zo zeevast was als we dachten. En weetje wie we halverwege de Golf van Biskaje tegenkwamen? Sinterklaas en zwartepiet. We hebben naar ze gezwaait en ze hebben pepernoten naar ons gegooit. Ze hadden heel veel cadeautjes meegenomen dit jaar.
Op 11 november zijn we met een lampion van Sietske alle hutten langs gegaan om snoep op te halen voor sint maarten. We hebben echt flink wat opgehaald. We merkten elke dag dat het warmer werd en dat het water steeds blauwer werd. Na “de Golf van Biskaje” werd het water een stuk rustiger en hoefden we geen zeilbroeken meer aan. Dinsdag nacht zagen het eerste licht van de vuurtoren van Tenerife en toen de zon opkwam zagen we in de verte de schim van het eiland. Na de wacht gingen we op bed en toen we wakker werden en naar buiten keken zaten we midden in de bergen, dat was echt een super gaaf gezicht.

Positie: Tenerife

We hadden aangelegd in een verlaten baai en door middel van een algemeen alarm oefening werden we bij elkaar geroepen. Na anderhalve week op volle zee vond Martin het een goed idee om ons een dagje vrij te geven. We mochten zwemmen rond de boot, we mochten vanuit de masten en van uit het kluivernet het water in springen. Dat was echt super gaaf, ook mochten we met de rubberboot naar de wal. Daar hebben we met een groepje een berg beklommen via een oude waterval. Dat was echt heel hoog. 's Avonds hebben we met z'n allen gebarbecued op het middendek. 's nachts moesten we ankerwacht lopen omdat we in een verlaten baai lagen.
De volgende dag gingen we naar Santa Cruz, eerst moesten we het schip weer van voor naar achter schoonmaken voor het geval de inspectie langs zou komen. Daarna kregen we onze mobiel en mocht iedereen naar huis toe bellen, het voelde goed om weer eens m'n moeders stem te horen maar ik besefte me wel dat ik eigenlijk helemaal nog geen heimwee heb gehad. De Duitse versie van School at Sea lag ook in de haven, Classroom under sail heet het bij hun. Na de grote schoonmaak waren we vrij en mochten we de stad in. We hebben gezellig wat gegeten op een terrasje en we hebben de stad bekeken. Om 11 uur moesten we weer terug zijn aan boord.
De volgende dag hadden we omm 8 uur ontbijt. We gingen vandaag naar een Brittisch school. Dat was ongeveer een half uurtje met de bus en daarna nog een half uurtje lopen. Vooral het lopen was erg mooi. We liepen een berg op via een lange trap terwijl naast ons een waterval liep. Boven aan hadden we uitzicht op de Teide. De school zelf had wel iets weg van een gevangenis, er waren allemaal tralies voor de ramen en iedereen liep in uniform. We hebben bij ze geluncht en daarna hebben we nog een wedstrijdje gevolleybald met ze, en wij hebben gewonnen. We hebben ook met ze gepraat en facebookadressen uitgewisseld. Ze dachten allemaal dat we rond de 20 jaar waren omdat we een stuk langer zijn dan hun. We hebben ze ook wat vragen gesteld voor ons onderzoek over de verschillen in het schoolsysteem in Tenerife en in Nederland. Daarna zijn we nog naar een botanische tuin geweest. Dat was heel mooi, met allemaal verschillende soorten palmbomen en bloemen. We zijn er iets te lang gebleven want we hadden de bus gemist, toen moesten we een kwartierje wachten. Toen we weer terug waren in Santa Cruz mochten we nog de stad in maar omdat ik keukenploeg had moest ik meteen door naar de boot. We moesten een barbeque voorbereiden, we hadden samen met de Duitse school at sea. Dat was super gezellig, we mochten op hun boot kijken en daarna hebben we gezellig met z'n allen gegeten. Hun boot is wel een stuk moderner dan die van ons maar die van ons is veel gezelliger. Het was wel een heleboel afwas voor ons achteraf. Het was om 11 uur afgelopen en we hebben tot half 2 afgewassen.
De volgende dag moesten we weer vroeg op want vandaag kwamen de kinderen van de Brittisch school naar ons toe. Eerst moest de boot weer helemaal worden uitgesopt en onze kamers spik en span worden gemaakt. We hebben een stuk gezeild, dat vonden ze super maar toen ze meemoesten helpen met de zeilen hijsen vonden ze het toch wel erg zwaar. We hebben met z'n allen gegeten aan boord en rond een uur of 2 gingen we weer terug naar de haven. Even later kwam er een enorme Russische 4 master van de marine de haven in varen. Aanboord zaten allemaal 17 jarige mariniers in opleiding aan boord met van die leuke pakjes aan. 's middags nadat de boot weer was opgeruimd mochten we de stad weer in. We gebruikten die tijd om met z'n allen naar de mc donalds te gaan om te skypen met familie en vrienden. Dat was wel even fijn, we hebben in de mc gegeten en om 11 uur waren we weer terug aan boord. Gister was het zaterdag, we moesten verder gaan met onze onderzoeken, dat moetsten we doen door de stad in te gaan, we hebben gewoon een wifispot opgezocht en zijn gaan internetten. Om half 1 moesten we alle informatie laten zien bij de docenten en daarna hadden we weer vrij. Deze middag heb ik gebruikt om blog's te schrijven en foto's te sorteren. Maar omdat het internet zo langzaam was in de mc donalds heb ik geen tijd gehad om foto's te uploaden. Dat ga ik een keer proberen als ik goede internet verbinding heb. Dit keer hebben we op de boot iets gegeten en daarna hebben we nog even internet opgezocht, daarna zijn we weer terug gegaan naar de boot. Vandaag moesten we eerder op, ik had weer keukenploeg dus moesten we vroeg weg om bij de bakker brood te halen. Na het ontbijt gingen we de presentaties van de onderzoekjes houden. We zouden deze ochtend ook nog les krijgen over vulkanen maar daar zijn we niet meer aantoe gekomen. Vandaag moesten we ook van kamers wisselen. Dat was een enorme gaos, iedereen moest met z'n spullen naar andere kamers maar in de gangen kun je amper met z'n 2en staan dus het was nog een hele klus om al die plunjebalen door de gangen naar de goede kamers te krijgen. Ik heb wel een hele leuke kamer met Tess, Meilin en Steffie maar ik ben nu nog niet klaar met uitpakken. we zijn om half 12 begonnen met kamers verwisselen en de meeste waren ongeveer om half 7 klaar. Toen stonden er opeens allemaal Russische mariniers in onze kamer, ik schrok me dood, ik dacht even dat de politie voor ons stond. Ze kwamen even naar de boot kijken, ze waren erg aardig en we mochten met ze mee naar hun boot. Hun schip is zo groot dat je er gewoon een rondje op kunt hardlopen. Het is ongeveer 140 meter lang. Ze hebben ons een rondleiding gegeven over het dek en daarna zijn we nog met z'n allen op de foto geweest. Maar toen moesten we jammer genoeg weer gaan omdat we allemaal nog even wouden internetten. Morgen gaan we de Teide beklimmen dus ik ga zo maar eens m'n tas inpakken, de bus staat om 8 uur klaar dus we moeten om 7 uur ontbijten, ik heb er echt heel veel zin in. We gaan morgen de berg op en dinsdag de berg af. Woensdag vertrekken we weer uit Tenerife en beginnen we aan de oversteek, we zeilen eerst een stuk naar het zuiden voordat we stuurboord uit de oceaan oversteken. Deze week is ook onze nieuwe natuurkunden en wiskunde docent aan boord gekomen, hij heet Lambert. Ook is er voor de oversteek een huisarts mee aanboord omdat de route die we varen niet de kortste route is en we dus misschien weken geen boot zien, we kunnen dus niet zomaar een boot oproepen om ons te helpen. Op deze manier zijn we op alles voorbereid.

Dit was mijn blog voor voorlopig, waarschijnlijk kan ik niet meer bloggen voordat ik op Dominica ben aangekomen. Maar zodra ik weer internet heb zal ik uitgebreid verslag doen over m'n belevenissen op zee.

Xxxxxxxxx Britt

  • 20 November 2011 - 21:29

    Naomi :

    Britt!!

    Wat klinkt dit allemaal gaaaf!! Ik ben echt zo blij voor je dat het allemaal zo leuk is. Al die dingen dat je daar doet zijn echt vet ! =D
    Geniet er van =)

    xxxxxxxxxxxnaomi

    Ps we missen je allemaal heel erg

    xxx

  • 20 November 2011 - 21:38

    Harry:

    Hoi Britt,

    klinkt of je een hele leuke en geweldige trip aan het maken bent. Je bent nu eigenlijk even mijn buurvrouw, want ik heb momenteel uitzicht op de Teide! Ik zit namelijk deze week op Gran Canaria met uitzicht op Tenerife!! :) Mooi weer hier he ;) Veel plezier nog en een goeie oceanic crossing.

  • 21 November 2011 - 08:28

    Eline:

    Wat een prachtig verhaal weer. Je schrijft zo levendig dat ik het helemaal voor mij zie. Wat een belevenis. Fijn dat je niet zeeziek ben geworden. Is mij een keertje overkomen, nou dat is geen pretje hoor! Afgelopen zaterdag heerlijk een dagje je met je moeder op stap geweest. Super gezellig.Ze maakt het goed! Helemaal bij gepraat! Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Lieve groetjes, Eline xxx

  • 21 November 2011 - 10:37

    Tante Neeltje:

    Hey die Britt, wat een geweldig verslag heb je weer gemaakt!! Het lijkt wel een spannend boek met al die belevenissen, meid wat maak jij al veel mee! Ik zou graag een xtje in de keuken willen kijken als er niets blijft staan, pannen, potten en bekers, lachen lijkt me dat.. Succes met de grote oversteek!! xxx Neeltje


  • 21 November 2011 - 11:46

    Alice Zondervan:

    Wat een geweldige ervaring. Heel goed dat je het voor elkaar hebt gekregen.

  • 21 November 2011 - 13:37

    Jannetje Commandeur:

    Wat een leuk verhaal en wat beleef jij toch veel. Hier alles ok. Gister naar Sanne geweest; de kids maken het goed, Fien voelt zich echt grote zus en Sijmen groeit als kool. Ook toevallig dat je de Sint tegenkwam; hij is nu ook op Marken gearriveerd, spannend dus. Tot de volgende keer maar weer. XXX

  • 21 November 2011 - 15:24

    Nienke:

    Oeoe Britt!!
    zo leuk allemaal! Zo vet dat je gewoon de leiding van de wacht was :D
    Haha, heel veel succes met de oversteek hea!!
    xxx Nienke

  • 21 November 2011 - 17:53

    Teun En Tiny:

    Hoi lieve Britt,
    Wat super om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Gelukkig heb je wel zeebenen en ben je niet ziek geweest :-) Je maakt zoveel mee en je weet het zo leuk over te brengen, daar kun je straks wel een boek van schrijven. Veel succes met de overtocht en we kijken uit naar je volgende verhaal!!!!
    Liefs van ons!

  • 21 November 2011 - 18:01

    Jill Nanninga:

    Hoi Britt,
    Wat spannend wat jij allemaal meemaakt. Wat leuk dat je sinterklaas tegen kwam. Ik heb mijn schoen al 1x gezet en er zat ook een cadeautje in. Ik hoop dat de golven niet zo hoog worden, want straks word jij ook nog zeeziek en heel nat.
    Veel liefs en een dikke zoen van Jill, groetjes van lucas, richard en sandra

  • 21 November 2011 - 18:33

    Fien:

    Oeehh wat klinkt dit allemaal leuk! Gelukkig ben je niet zeeziek geworden. En wat leuk dat jullie op die school waren geweest!
    Ik ben benieuwd naar je volgende blog!
    Nog heel veel plezier

    xxx Fien

  • 21 November 2011 - 19:31

    Robin En Danny:

    Heeeeey Britjee.
    Zo te lezen heb je het erg naar je zin! erg mooi verhaal. En gelukkig heb je beter weer dan bij ons hier in nederland. Het is al een paar dagen alleen maar mistig en geen zon te zien. We zijn allebei lekker jaloers op je hahaha. We missen je wel :( Maar wel leuk dat we je kunnen volgen en nu weten we wat je zowel doet op een dag. Het lijkt ons echt gaaf :D. We wensen je nog veel plezier tijdens je reis en we hopen nog snel wat van je te horen. We houden het in de gaten .
    Groetjes je lieve neefjes <3

  • 21 November 2011 - 21:24

    Bessie V.d Minneweg:

    Lieve Britt,
    Wat een leuk verhaal. Doe voorzichtig en geniet vooral van alles. Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.
    xxxxx bessie

  • 22 November 2011 - 00:05

    Wendy:

    Heey Britt!
    Superleuk om je verhaaltjes te lezen en te kunnen volgen wat je allemaal meemaakt! Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal!
    Succes en vooral heel veel plezier daar!!
    Heel veel liefs vanuit Australie

  • 22 November 2011 - 17:25

    Carinaaa:D:

    Heeey Moppiee(L)

    Het klinkt echt allemaal megaaaleukk wat je doet!!
    Gelukkig ben je niet zeeziek geworden hahaha,,
    maar we missen je allemaal wel hoor, niet normaal! :(
    Maar ik hoop dat je het nog errug leuk hebt de komende tijd en ben benieuwd naar je volgende blog!

    Dikke Zoen Carinaa

  • 27 November 2011 - 11:43

    Eefje Schipper:

    Ola Britt, wat een verhaal weer, te gek hoor. Gelukkig heb je echte zeebenen, wel nodig als de pannen etc. in de rondte vliegen. Wat een fantastische avonturen beleef je, ik benijd je wel een beetje. Meid, zet hem op en goede oversteek naar Dominica.
    Dikke knuffel, Eefje

  • 28 November 2011 - 11:39

    Agnita:

    Hoi Britt, wat maak jij een hoop mee zeg! En wat goed om te lezen dat je zo enthousiast bent en blijft!! Geniet volop verder zou ik zeggen en ik houd je "bloggs" in de gaten. Gr. Agnita

  • 14 December 2011 - 13:08

    Bessie En Bap:

    Lieve Britt;
    Wij volgen je tot op de Mijl op de wereldkaart. Je bent al aardig opgeschoten. Wij zijn trots op je.
    Wij wensen je hele fijne Kerstdagen
    en een Gelukkig Nieuwjaar.
    Hou je roer recht en wind in de Zeilen.
    Veel liefs Bes en Bap

  • 14 December 2011 - 16:42

    Janny Zondervan:

    Hoi Britt,
    Wat kan jij mooie verhalen schrijven zeg, maar ja... je maakt dan ook super veel mee. Waarom moesten jullie kamers wisselen? Handig voor je ouders dat je zo goed leert afwassen enzo!!!!!!!!!!!!!! Fijne Kerstdagen en een spetterend nieuwjaar

  • 15 December 2011 - 20:36

    Kimberly:

    hey britt alles goed
    xX

  • 17 December 2011 - 17:56

    Britt Demi Zondervan:

    lieve volgers,
    weer bedankt voor jullie leuke en lieve reacties. ik vind het echt super leuk om ze terug te lezen.
    Xxxx Britt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santa Cruz de Tenerife

School at Sea

Aan boord van School at Sea zeil ik naar de Caraïben en weer terug. En het is niet alleen water dat ik zal zien. Onderweg ga ik op expeditie om nieuwe kusten te ontdekken, leer ik nieuwe culturen kennen en volg ik de verschillende studieprogramma's van School at Sea.

School at Sea meert af in IJmuiden, de traditionele beginhaven voor menig zeereis. De eerste etappe brengt ik langs Portugal naar Santa Cruz de Tenerife, drie weken zeilen verder.

Na een week op ontdekking op de Canarische Eilanden, waar ik deelneem in een uitwisselingsprogramma met een Spaanse school, gooit School at Sea de trossen los voor de drie weken durende overtocht over de Atlantische Oceaan.

Op naar Dominica. Op dit Caraïbische eiland doe ik biologisch onderzoek in de 'Boiling Lakes', en verken ik de regenwouden. Maar ook sla ik samen met mijn klasgenoten proviand in voor de overtocht naar de volgende haven: Panama. Met, als het weer meezit, Curacao of Bonaire als tussenstop.

Rond oud en nieuw verken ik met School at Sea de kusten en binnenlanden van Panama. Ik brengt twee weken door met de inheemse bevolking, en leer alles over de fascinerende natuur en geschiedenis van dit maritieme knooppunt.

Net wanneer ik denkt gewend te zijn aan de Caraïbische levensstijl, opent zich een nieuwe wereld. Volgende aanleghaven, na tien dagen op zee: Cuba. Land van Castro, salsa en Caraïbisch communisme. Samen met mijn klasgenoten beleef ik 'la vida Cubana', en verblijf ik een week bij een gastgezin.

Vaarwel Cuba, ahoy Bermuda! Hoewel ik met School at Sea al weer op de terugreis bent, is er geen reden waarom ik de Bermuda shorts niet aan zou trekken na twee weken op zee, en tijdens een 'city safari' meer te leren over het financiële klimaat op deze legendarische – en belastingvriendelijke – archipel.

Tijd om de Atlantische Oceaan weer over te steken. Drie weken varen naar de Azoren, waar zeelui al eeuwenlang op adem komen van hun tocht tussen de continenten. Ik dus ook. Een prachtige plek om alle indrukken van School at Sea te laten bezinken.

Land in zicht! Na nog eens drie weken op zee, stapt de nieuwe ik aan wal in IJmuiden. Verrijkt met herinneringen en ervaringen van zes maanden School at Sea, ben ik klaar om iedere uitdaging op mijn pad aan te gaan. Het nieuwe schooljaar, bijvoorbeeld.

Recente Reisverslagen:

24 April 2012

I'm coming home

24 April 2012

de Azoren

22 April 2012

Bermuda

17 Maart 2012

2 weken Cuba

30 Januari 2012

Dagboek Panama
Britt

Mijn naam is Britten ik ben 15 jaar, dit jaar ga ik van de herfst tot de meivakantie samen met 32 4-vwo leerlingen de wereld rond varen op een groot Tall-ship genaamd de Regina Maris. Aan boord zijn 5 leraren aanwezig en krijgen we gewoon als onze schoolvakken plus extra vakken zoals sterrekunde, meteorologie en motorbouwkunde. We zullen eerst richting Spanje en Portugal varen en vervolgens via de West-Indische hadelsroute naar het Caribisch gebied varen en weer terug. Aan land zullen we op expeditie gaan naar vulkanen, bergenbeklimmen survivallen in oerwouden, 2 weken bij indoorlingen verblijven en bij gastgezinnen en nog veel meer. Met School at Sea leer je de infomatie die je in je les leert toe te passen in het echte leven en je te inspireren zodat je dingen echt onthoud. Het word de reis van mijn leven en één groot avontuur, ik kan niet wachten tot ik vertrek.

Actief sinds 13 Sept. 2011
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 52363

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2011 - 27 April 2012

School at Sea

Landen bezocht: