Dagboek Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Britt Zondervan - WaarBenJij.nu Dagboek Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Britt Zondervan - WaarBenJij.nu

Dagboek Panama

Door: brittatsea

Blijf op de hoogte en volg Britt

30 Januari 2012 | Panama, Bocas del Toro

8-01-2012
Na een dag gezeild te hebben en een toets te hebben gemaakt kwamen we aan in het plaatsje Porto Bello in Panama. We lagen daar in een baai met heel veel andere schepen. Het was zondag dus dat betekende grote schoonmaak. De grote schoonmaak moest alleen nog net iets beter gebeuren dan normaal omdat we binnenkort aan land gingen dus dat betekende dubbel zoveel werk. Langzaamaan werd het avond. Maar het was geen gewone avond. Het was een afscheidsavond. Kok Kes, stuurman Ben, camjo Marijke en een goede vriendin die om medische redenen naar huis moet zouden binnen kort weggaan dus had de feestcommissie speciaal voor hen het Kes-diner georganiseerd. Het was heel gezellig en we hadden voor alle 4 een passend cadeautje, want we gaan ze natuurlijk alle 4 enorm missen.

09-01-2012
Vandaag hielden we het laatste deel van de grote schoonmaak. Voordat we wilden beginnen riep Martin ons op het middendek bijeen en vertelde hij ons dat we 2 dagen later aan land gingen. Daar was ik best wel blij mee want nu konden we rustig alles inpakken en schoonmaken en hadden we niet zo’n stress. Bovendien zouden we nog even het plaatsje kunnen verkennen. Ik had ook keukenploeg vandaag. Dat was de eerste keukenploeg zonder kok Kes want hij ging rond 11 uur na een uitgebreid afscheid weg. We gaan hem echt missen maar hij had beloofd vooraan op de kade te staan bij terugkomst. Dat was voor het eerst dat de keukenploeg op eigenvoeten moest staan. Hij had ons natuurlijk niet helemaal aan ons lot over gelaten want hij had mensen aangewezen die bepaalde taken op zich zouden nemen zoals de stores, het broodbakken en het vleesbakken. Maar toch was het wel een raar idee. ’s Middags na de afwas mochten we het dorpje in waar we wat souveniertjes hebben gekocht en ik met de keukenploeg brood moest halen. Later op de middag mochten we nog even met de bijboot naar een strandje toe waar we niet echt gezwommen maar muziek geluisterd en weerwolven gespeeld hebben. De keukenploeg moest natuurlijk ook weer als eerste terug naar het schip om te beginnen met het avondeten. Dat hebben we even in elkaar geflanst. Na de een lange dag keukenploeg zonder Kes waren we toch heel tevreden over hoe we het hadden gedaan en zijn we nadat de berg afwas was weggewerkt als een blok in slaap gevallen.

10-01-2012
Vandaag werden we in 2 groepen gesplitst en gingen we aan land. Ik ging met mijn groep eerst naar een oud fort. Daar aangekomen vertelde Joost wat over de geschiedenis van het fort en vervolgens liepen we de berg op naar een volgend fort waar bleek dat we iets met Elskarin gingen doen. We deden een stilte oefening. We gingen in een kring staan en ze zette een mooi piano stuk op. Vervolgens zochten we allemaal een plekje uit waar we gingen staan en zonder iets te zeggen genoten we 10 minuten lang van het uitzicht. Het was fijn om gewoon even helemaal geen geluid te horen en na te denken. Ik betrapte mezelf erop dat ik eigenlijk zodra het stil werd meteen aan thuis ging denken. Ik besefte eigenlijk nu pas hoe ver en lang ik eigenlijk weg van thuis ben, al bijna 3 maanden! We hebben met z’n allen al heel wat meegemaakt en dat moest ik even goed tot me laten doordringen. De 10 minuten waren voor mij eigenlijk te kort. Ik had daar zo een uur kunnen staan. Na de 10 minuten gingen we weer in een kring staan en mochten we kort vertellen hoe het voor ons was. Ik merkte dat het voor veel van ons best wel emotioneel was en dat iedereen wel toe was aan even 10 minuten absolute stilte want op een schip is er altijd geluid om je heen. Na een korte pauze gingen we nog verder de berg op waar we op een grasveld gingen zitten en op moesten schrijven wat je doelen waren voor de reis, hoe het met die doelen gaat, of je ze bv hebt aangepast en wat je doelen zullen zijn als je weer terug komt. Mijn doelen waren zelfverzekerder worden en m’n leiderschapskwaliteiten ontwikkelen. Overgaan is ook een absoluut doel van mij geworden. Stiekem heb ik natuurlijk nog veel meer kwaliteiten ontwikkeld zoals zelfstandigheid en samenwerking. Na deze oefening zijn we naar het topje van de berg gelopen waar een laatste fort stond. Die hebben we even bezichtigd en toen zijn we weer teruggelopen naar het grasveldje waar we samen met de andere groep even een broodje hebben gegeten. We wisselden om en wij gingen nu met Anne mee een stukje door de natuur varen met de bijboot. Dat was best leuk en we hebben veel gezien. Het was een leuk tochtje.

11-01-2012
Vandaag was inpak/schoonmaakdag dat was best wel hel want naast dat de trekkingsrugzakken ingepakt moesten worden, wat nog niet zo heel veel werk was, moesten we de rest van onze spullen ook nog allemaal inpakken. Dat was ongeveer een complete verhuizing. Daar gingen we dan met onze enorme plunjezakken door de veel te kleine gangen. Want alle spullen moesten in 1 kamertje worden gepropt wat door een wonder ook nog paste. Ik weet alleen niet hoe ze uiteindelijk de deur dicht hebben kunnen krijgen. Toen dat gebeurd was moesten alle kamers nog schoon, maar dan echt schoon. Elk hoekje van de kamer moest blinken en er mocht geen stofje meer zitten. Toen dat eindelijk gedaan was moesten we ook nog een keer een dubbele grote schoonmaak houden waarin alles 2 keer zo goed schoon moest worden gemaakt. Het duurde de hele dag maar aan het einde van de dag was alles ook echt heel erg schoon en rook het hele schip naar chloor en allesreiniger.

12-01-2012
Vandaag vertrokken we dan. We zouden voor 3 weken Panama in gaan. Onze eerste stop was bij de Emberra indianen. Dit hele stuk zouden we afleggen met het openbaar vervoer. Met onze bergrugzakken op onze rug wierpen we nog een laatste blik op de Regina en gingen we de bus in. Reizen met de bus gaat in Panama wel even iets anders. De bus is ten eerste helemaal beschildert in vrolijke kleuren, ten tweede is er amper ruimte zijn ze niet berekend op Nederlanders qua beenruimte, laat staan Nederlanders met een enorme bergrugzak en bushaltes bestaan er niet, je moet gewoon hard brullen en zwaaien. Tijd om in te stappen heb je ook niet zodra je met 2 voeten in de bus staat rijden ze weg. Het was wel grappig om een keer mee te maken. We reden ongeveer 2 uur. In de eerste bus konden we nog met z’n allen naar binnen maar toen we moesten overstappen hebben we de groep ingedeeld per mentorgroep zodat we niet in te grote groepen zouden reizen. Na even te hebben gepauzeerd voor het politie bureau en een praatje gemaakt te hebben met een zwaarbewapende politie agent gingen we per groep verder op weg naar Panama city. Na nog eens 1,5 uur gereden te hebben kwamen we aan in het station. Daar hebben we gewacht op de andere groepen en hebben we even een colaatje gedronken. Een van ons had al een week rare uitslag op z’n lichaam dus die ging eerst met Jaap en Marijke naar een dermatoloog om er even naar te laten kijken. Wij gingen verder met een inmiddels gehuurd busje waar we niet allemaal inpasten. De tassen werden vastgebonden op het dak en we hoopten maar dat ze daar ook bleven liggen. Voor de rest die niet konden zitten was het of staan of op de grond zitten voor nog eens 1,5 uur. En laat ik nou net zo’n bofkont zijn om op de grond te mogen zitten. Na 1,5 uur kwamen we aan in een dorpje van de Kuna indianen. Vanaf daar gingen we met een bootje verder. We kwamen alleen een beetje te laat aan. We hadden er om ongeveer 2 uur ’s middags moeten zijn en het was inmiddels al 6 uur ’s avonds. Na nog eens 1.5 uur te hebben gevaren in gammele bootjes over een groot meer kwamen we dan eindelijk bij de Emberra’s aan. We verzamelden bij de eerste hut waar we in 4 groepen werden gesplitst. Ik zat in de groep van Marit en we hadden de mazzel dat we al meteen bij de goede hut waren. Voor zover ik het kon zien sliepen we in een soort van open hut met een rieten dak en de vloer hing 1 meter boven de grond tegen de dieren. We werden gastvrij ontvangen en ze begonnen meteen met koken op het 1 pits gasstelletje. We kregen gefrituurde gestampte banaan die naar aadappel smaakte. Dat smaakten meer dan goed naar zo’n lange dag reizen. Na het eten namen we onze malariapil, hingen we de antimuskieten klamboes op en bliezen we onze matjes op. Na naar de wc te zijn geweest die bestond uit een gat in de grond zijn we meteen gaan slapen want we waren bekaf.

13-01-2012
De dag begon goed. Om 4 uur ’s ochtends begonnen de hanen te kraaien. Maar niet heel even, nee die gingen vrolijk door tot een uur of 8 in de morgen. Het eerste wat ik zag toen het ligt werd was een felgroene papagaai die op een tak zo’n 3 meter verderop zat. En die vloog vrolijk naar binnen tijdens het ontbijt om te proberen wat van ons gefrituurde brood te stelen. Dat smaakte trouwens heel goed, we kregen er ook nog een stuk ei bij. Na het ontbijt gingen de Jongens met Anél mee naar het veld met enorme machetes. Wij, de meiden, deden de afwas bij het kraantje verderop en hielpen met het koken van rijst in bananenbladeren boven een houtvuurtje. Toen de jongens terugkwamen van het hakken gingen we eten. Het water daar moesten we zuiveren met tabletten om het op te kunnen drinken. ’s Middags hebben we siesta gehouden want dat deden hun ook. Daarna hebben we nog even rondgekeken in het dorp er was een winkeltje dat cola verkocht, dat verwacht je toch niet tussen al die strohutjes?! Rond een uur of 4 verzamelden we bij het schooltje waar we de plaatselijke bevolking Engelse les moesten gaan geven. Dat werkt goed als je zelf amper Spaans kent. Maar uiteindelijk heb ik er toch nog wat van kunnen maken. Begon zo’n jongen ook nog met me te flirten kwam ik later achter maar ja ik kon hem toch niet verstaan. Daarna hebben we nog met de indianen gevoetbald op het veldje erachter. Marit had ze uitgedaagd voor een potje voetbal voor de volgende dag. Na weer lekker te hebben gegeten vielen we weer lekker in slaap onder onze klamboes.

14-01-2012
De nachten waren behoorlijk koud bij de indianen, oke misschien niet koud voor jullie maar wel behoorlijk koud voor ons. Het kon afkoelen tot zo’n 20 graden, dat is best wel koud als je 35 graden gewend bent. Desondanks had ik wel goed geslapen. We werden in 3 groepen verdeelt vandaag en gingen per groep iets anders doen. Mijn groep ging met de president van het dorp, die later bij ons in de hut bleek te wonen, mee. We gingen bomen omhakken. Ze noemden het landbouwen. We gingen eerst met een gammel boomstambootje per groepje naar de overkant van de rivier en kregen daar allemaal een machete. We hebben ons flink uitgeleefd met die enorme zwaarden en na een uur of 2 vonden we het wel weer genoeg. De gids liep naar een boom toe en liet een van ons via een zelf gefabriceerd trappetje uit een boomstronk kokosnoten uit de boom halen. We hebben er allemaal lekker eentje opgedronken en hebben de kokos eruit gegeten. En daarna zijn we weer terug naar de hutten gegaan voor de lunch. Toen we terug kwamen had een van de meiden die bij ons in de hut woonden flesjes frisdrank voor ons gehaald. Super lief. Na weer een soort van siesta te hebben gehouden kregen we een praatje van het opperhoofd vertaald door Joost over de geschiedenis van het dorp. We kwamen erachter dat ze echt heel slecht zijn behandeld door de Regering. We misten we ons potje voetbal. Na het avondeten kregen alle meiden een soort van kleurige doek/rok om en gingen we naar een feest dat ze voor ons hadden georganiseerd. We hebben met ze gedanst op hun traditionele dans. En na een paar uur zijn we met onze zaklampen weer teruggelopen naar de hutten.

15-01-2012
Vandaag ging ik na het ontbijt met mijn groep de wildlife tour doen. Met onze bergschoenen en junglebroeken aan gingen we in de boomstambootjes naar een plek verderop aan de rivier. Vanaf daar gingen we een stuk de jungle in lopen. We liepen door de prachtige natuur, dwars door een rivier waardoor we tot aan onze knieën in het water stonden en een berg op. We hebben een brul aap gezien en daarnaast nog andere kleine insecten. Toen we weer helemaal bezweet onderaan de berg stonden zijn we met kleren en al de rivier ingesprongen om af te koelen. Rond 12 uur waren we weer terug. ’s Middags zijn we nog even naar het winkeltje geweest en mocht ik een rondje rijden op een paard verderop bij het boerderijtje. Dat was best gaaf. Om 4 uur hebben we gevoetbald, Panama vs Nederland. Tijdens het avond eten vroeg Anél of er een paar jongens mee wilden op krokodillen jagen. Dat wilden ze wel. Wij zijn maar gaan slapen want de jongens kwamen pas rond een uur of 1 terug.

16-01-2012
Er zijn inmiddels wat mensen ziek geworden, ze hebben vooral diaree. Het komt waarschijnlijk doordat ze geen waterzuiveringstabletten hebben gebruikt. Gelukkig ben ik nog gezond. Vandaag ging in met m’n groep de grotten verkennen. We gingen met de bootjes erheen en het laatste stuk moesten we de boomstammen uit de weg duwen zodat we erlangs konden. Na een stukje een berg op te hebben geklommen kwamen we bij de ingang van de grot. Met onze zaklampen gingen we naar binnen. Na 10 minuten te hebben gelopen liep het dood en hebben we een andere doorgang genomen. Er zijn toen al mensen terug gegaan omdat we omhoog moesten klimmen. Halverwege wouden er weer een paar mensen weg maar omdat we al te ver waren moest de gids mee terug. Dus bleven we met een groepje van man achter in het donker. We gingen spookverhalen vertellen die eigenlijk eerder grappig dan eng waren. Nadat de gids terug was zijn we nog een stukje verder gegaan en zijn we weer terug gegaan. Het eten bestond uit krokodil. De jongens zeiden dat ze met geweren en harpoenen de beesten hebben gedood nadat ze ze hadden gelokt met een of ander gek geluid. Ook zeiden ze dat er 1 los rondliep in de boot. Het smaakte best raar maar wel lekker. Het zit een beetje tussen vis en kip in. ’s Middags zijn we naar het winkeltje geweest en hebben we gevoetbald ook hielden de Emberra’s een voorstelling voor ons waarin ze een bepaald soort dans lieten zien. Ook konden we zelfgemaakte kunst van ze kopen. ’s Avonds was er weer een feest waarin we met ze hebben gedanst. Een jongen vroeg m’n facebook adres wat best raar is als je midden in de rimboe in een hutje zit. Maar ik heb hem maar gegeven.

17-01-2012
Vandaag gingen we al weer weg. Na alles ingepakt te hebben en een heerlijk ontbijt te hebben gehad hebben we afscheid van ze genomen en hebben we het kleine babytje nog een laatste knuffel gegeven. Daarna vertrokken we met de bootjes richting het Kuna dorp. We moesten tegen de golven in waardoor we helemaal nat werden. Bij het dorp aangekomen hebben we bij de bushalte nog even nabesproken wat we hebben gezien en hebben we overlegd over wat we eventueel kunnen doen om dit dorp te helpen. Daarna kwam de bus (met airco) ons ophalen en gingen we richting Panama city. Dit was 3 uur rijden. Ondertussen hebben we nog een tussenstop gemaakt om iets te eten. We reden vlak langs het Panama kanaal. Het laatste stuk naar het hostel moesten we lopen. Er was een hele mooie tuin en er was een normale douche en bedden. Na een week bij de indianen was dit allemaal heel luxe want ze hadden zelfs wifi! Het was ook een rare overgang van kleine hutjes naar flatgebouwen. Na heerlijk gegeten te hebben met veel groente en fruit en de huisbaas een praatje had gehouden zijn we lekker gaan slapen.

18-01-2012
Vandaag zijn we na een pancake ontbijt naar het oude gedeelte van Panama city gegaan, Casco Viejo. Daar hebben we met groepjes rondgelopen en opdrachten gemaakt. Er liepen heel veel zwaarbewapende agenten rond viel ons op. We hadden een heel mooi uitzicht over de skyline van Panama ook was er een marktje waar we wat souvenirtjes hebben gekocht. Vervolgens hebben we uitgebreid voor maar liefst 2 dollar gegeten en na nog even te hebben geinternet want ook hier hadden ze wifi zijn we naar de “Miraflores lokes” van het Panama kanaal gegaan. We zijn daar naar een museumpje geweest en hebben een film gezien. Ook konden we zelf zien hoe de vrachtschepen door de sluizen heen gingen. Daarna hadden we een meeting met de Nederlandse Ambassade op de 3e verdieping van het gebouw. Met een hapje en een drankje hebben we uitgelegd gekregen wat ze precies doen en hebben wij uitgelegd wat wij precies doen. De mensen waren heel aardig. Het was inmiddels donker en dus gingen we terug naar het hostel.

19-01-2012
Vandaag zijn we de natuur ingegaan. We stonden om 6 uur op en na weer een heerlijk ontbijt gingen we met de verrekijkers op zak vogels spotten. We hebben heel veel vogels gezien, brulapen, prachtige vlinders, flamingo’s en zelfs een luiaard gezien. Het was echt gaaf om een keer te doen. Na het middageten zijn we naar een soort van dierentuin/botanische tuin geweest waar we ook een uurtje hebben rondgelopen en rondgekeken. Om de dag helemaal af te maken hebben we met kleinere groepjes ook nog een nachtelijke wildlife tour gedaan. We hebben een giftige slang gezien, die de gids gewoon even oppakte, giftige spinnen, giftige kikkers zelfs hele giftige mieren. Ja dan voel je je veilig tussen al dat die beesten. Toen we vroegen aan de gids wat er zou gebeuren als de slang hem beet zei hij doodleuk “dan zullen jullie me naar het ziekenhuis moeten brengen”. Er was ook nog een wurgslang die we in de verte konden zien weg glibberen. Om de tour helemaal af te maken hebben we ook nog een 3 meter lange krokodil gezien. Die dieren kwamen mij zo af en toe toch net iets te dichtbij.

20-01-2012
Vandaag werden de groepjes ingedeeld voor de reis naar Bocas del Torro die we helemaal zelf moesten gaan plannen en organiseren. Ik vond dat ik best een leuk groepje had.
Daarna zijn we naar de oude ruïnes van de stad geweest. Panama city heeft een best interessante geschiedenis. Daarna zijn we naar het winkelcentrum geweest. Dat was allemaal super Amerikaans. Na te hebben gegeten in een foodcourt hebben we nog even gekeken in de winkels. Jammer genoeg hadden we maar 50 dollar mee en kunnen we niet zo veel kwijt in de kastjes aan boord dus konden we niet veel kopen. ’s Avonds gingen we weer terug en hebben we in het hostel heerlijk gegeten.

21-01-2012
Vandaag stond helemaal in het teken van het plannen van de reis naar Bocas. Dat ging wat minder goed. Eerst moesten we routes uitstippelen. En daar moesten we de hostels op afstemmen. Maar toen we erachter kwamen dat er in sommige plaatsen helemaal geen hostels waren moesten we weer opnieuw beginnen. De groepjes mochten ook omstebeurt op het internet en laat ons groepje nou net de laatste zijn. Toen hadden de anderen alle hostels al voor onze neuzen ingepikt. Aan het eind van de dag waren we er nog niet uit dus zijn we er maar mee gestopt. We wisten in ieder geval welke bus we zouden moeten nemen om naar het plaatsje David te komen. Tussen daar heb ik ook nog even met thuis geskyped. Het is best lastig dat we steeds rekening moeten met het tijdverschil. Want bij ons is het inmiddels 6 uur eerder.

22-01-2012
Met een frisse blik begonnen we vandaag opnieuw met het plannen van de reis. Na met de huisbaas te hebben overlegd hadden we in een uurtje een geweldige route en al 1 hostel te pakken. Nadat dit allemaal was geregeld was de rest ook zo gedaan. Één van ons was al de hele week in Panama city met zijn vader. Vandaag kwam hij terug naar het hostel. Maar hij kwam niet om met ons mee te gaan. Hij kwam om afscheid te nemen. Zijn school wil niet meer meewerken met school at sea en heeft hem daarom voor de keuze gezet of overgaan en naar huis gaan, bij ons blijven en blijven zitten. Omdat hij al een keer is blijven zitten koos hij voor het eerste. Binnen een uur was hij weg… Dat was echt een schok voor ons allemaal. Het leek zo onwerkelijk ook omdat we amper afscheid hadden kunnen nemen. Desondanks mogen we onze reis hierdoor niet laten verpesten want onze groep heeft alles geboekt en het wordt geweldig.

23-01-2012
Vanochtend gingen we weg uit Casa di Guido en zijn we met een roze bus vertrokken naar een katholieke kostschool voor landbouwers in Atalaya. Toen we daar aankwamen hadden we eerder het idee dat we in een jeugdgevangenis terecht waren gekomen. Overal zaten tralies voor de ramen en ook de bedden waren net zoals in de gevangenis. Maar we hebben er het beste van gemaakt door onze matjes eronder te leggen. Ook bleek dat deze school alleen voor jongens was en dat ze blijkbaar al een hele lange tijd geen meiden meer hadden gezien want we werden behoorlijk aangestaard. We zijn ook nog even naar de kerk in het dorpje geweest en we hebben een ijsje gegeten. Terug in het kamp hebben de jongens nog even gevoetbald. ’s Avonds hield de Nederlandse stichter die blijkbaar nog leefden een praatje voor ons. Die man had al heel wat meegemaakt in z’n leven en er werd met veel aandacht naar hem geluisterd. Toen ik op bed ging was ik wel een beetje bang dat ik uit het gammele stapelbed zou vallen maar dat is gelukkig niet gebeurd.

24-01-2012
We kregen ’s ochtends een rondleiding over het terein. Ze houden er kippen, koeien, varkens en bijen, ook produceren ze hun eigen veevoer en hebben ze een grote plantage. Ook kregen we een theorie les, vertaald door Joost, over het persoonlijke doelen stellen. En laten wij dat nou net ook aan boord doen. Dus nadat zij hun doelen hadden verteld moesten een paar van ons dat ook doen. ’s Middags zijn we weer even naar het Chinese supermarktje geweest om wat frisdrank te kopen en hebben we schepijs gehaald voor 30 dollarcent. ’s Avonds kregen we allemaal een jongen aangewezen die we, met een Spaans woordenboek bij de hand, Engelse les moesten gaan geven. Ik gaf les aan Leonor en ik vond het echt heel goed gaan ondanks het spraakgebrek want hij kent echt geen woord Engels maar ik spreek nou ook weer niet zo goed Spaans. Daarna hebben we nog even met ze gevolleybald in de sporthal.

25-01-2012
Vandaag heb ik met Leonor meegelopen met de kippen voeren. Na met ze te hebben ontbeten gingen we allemaal met de persoon mee waar we de dag ervoor Engelse les aan hebben gegeven. Samen met Jeltje en Dianne hebben we geloof ik wel 100 bakken gevuld met voer. We hadden maar een lange broek aangetrokken en dat was maar goed ook want anders pikten die beesten in je benen. Het kippen voeren was na 1,5 uur wel klaar dus toen hadden we vrij en gingen we bij de rest kijken. We hebben even gepingpongd en ik heb even m’n dagboek bijgeschreven op een bankje ergens op het terrein. Toen kwam er een jongen naast me zitten die me vroeg of ik hem nog wat Engelse les wou geven maar hij kon al best wel goed Engels dus heeft hij mij ook Spaans geleerd. Later op de middag hebben Jeltje en ik nog even geholpen de voerzakken van de ene naar de andere plaats te vervoeren in de pick-up bij. Ze zette ons af bij de koeien waar we meteen mee konden helpen met melken. Ja dat doen we wel even. Nou niet dus, we kregen het niet voor elkaar maar nadat het een paar keer was voorgedaan ging het wel redelijk voor een eerste keer. Daarna hebben we met de pick-up alle melk even naar de keuken gereden. ’s Avonds heb ik Leonor nog een lesje Engels gegeven en daarna hadden ze een soort van feest voor ons georganiseerd maar dan op allemaal rare soort van carnavalsmuziek of zo. Het was echt heel hysterisch en grappig. Toen het bandje weer weg was kregen we allemaal een veel te groot shirt en een tasje van de school mee. De jongens wilden ook nog een op een met ons dansen waar wij eigenlijk minder zin in hadden maar we lieten het maar gewoon toe. Na nog een half uurtje en nadat we allemaal zo’n 100 keer met ze op de foto moesten en we alle facebook adressen hadden uitgewisseld zijn we naar bed gegaan.

26-01-2012
Vandaag vertrokken we weer uit het kamp/internaat. Na afscheid te hebbeng genomen zijn we vertrokken met een busje richting Santiago. Vanaf daar gingen we door naar David waar we een pizza hebben gegeten. Daarna zijn we doorgegaan naar Bajo de Boquette waar we een gezellig hostel hadden. ’s Avonds hebben we nog even het stadje bekeken.

27-01-2012
Vandaag vertrokken we met een prive busje naar de hotsprings waar we heerlijk hebben gezwommen in 3 warm water bronnen. Daarna hebben we nog in de rivier gezwommen en gezellig gepicknicked. Tijdens het eten kwam er een aapje bij ons op schoot zitten. Om het af te sluiten hebben we nog van een klif van 7 meter afgedoken. Daarna zijn we doorgereden naar ons volgende hostel: lost and found. Dat lag in de bergen dus moesten we eerst 10 minuten hiken met onze rugzakken. Toen kwamen we in een gezellig kamp waar we gastvrij werden ontvangen. Het was er wel erg koud dus hebben we lange broeken met truien aangetrokken. ’s Avonds was er een tafelvoetbal toernooi en hebben we gezellig een filmpje gekeken. Daarna gingen we slapen in onze 3 hoge stappelbedden.

28-01-2012
Vandaag hielden we een treasure hunt hike. Dat was ongeveer 4 uur lopen en ondertussen moesten we allemaal raadsels oplossen. We hebben ook nog gezwommen in de rivier die we vervolgens moesten oversteken. We hadden boven op een berg uitzicht over heel Panama en hebben vruchten uit de bomen gehaald en opgegeten. De oplossing was weer in het kamp waar we voor het donker werd (5uur) terug moesten zijn. ’s Avonds hebben we weer een filmpje gekeken en gekletst met een Nederlands stel en een Nederlandse jongen die daar ook verbleven.

29-01-2012
Vandaag rezen we door naar Bocas met een prive busje. Toen we bij het tankstation kwamen kwamen we dezelfde jongen uit het kamp weer tegen. Bocas is een eiland dus gingen we met een taxi bootje met 250 pk erachter naar het eiland. Daar hebben we ons hostel opgezocht. We hebben lekker gelunched en rondgekeken in het dorpje waar ik een hangmat heb gekocht. ’s Avonds gingen we weer zelf koken en kwam de jongen bij ons langs uit het vorige hostel, hij was ook op Bocas. Hij bleef gezellig bij ons eten.

30-01-2012
Vandaag gingen we na het ontbijt surfplanken huren en gingen we met een bootje naar een eilandje waar we gingen leren surfen. 2 van ons hadden dit al vaker gedaan en hebben het ons geleerd. Toen we gingen staan lukte het me als enige in 1 keer! Dat was echt gaaf. Na gezellig op het strand een broodje te hebben gegeten gingen we verderop bij de groter golven proberen te surfen. Dat was wel een stuk moeilijker maar het is me wel 1 keer gelukt. Weer terug op Bocas zijn we gezellig uit eten geweest. Er waren dansoptredens en optredens met vuur. Toen werden Coen en ik het podium opgetrokken en moesten we met die mensen dansen. We werden alle kanten heen gesleurd. Maar het was wel super leuk. Na onze trekkingsrugzakken te hebben opgehaald bij het hostel gingen we naar het punt waar we opgehaald zouden worden door Anne en gingen we terug naar de Regina. Na 3 weken op land voelde dat echt als thuiskomen en waren we blij elkaar weer te zien.

• 25 Februari 2012 - 08:42

Tante Dea:

Lieve Britt, je hele verslag gelezen van januari, meid wat maak jij veel mee, misschien heb je dat zelf nog nu nog niet in de gaten omdat je dagen overvol zijn maar als je straks weer thuis bent en alles weer naleest zal je beseffen wat een wereldervaring dit is geweest. Geweldig. Kippen voeren, koeien melken had je gedacht dat je dat ooit eens zou doen, niet dus. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Veel plezier en liefs van je Tante en Oom. Groetjes.

• 26 Februari 2012 - 09:37

Tante Neeltje:

Hey lieve indiaantje, wat een prachtig reisverslag heb je weer gemaakt zeg! Jy maakt zoveel fantastische avonturen mee, dat heb jy misschien zelf nu niet in de gaten, maar als je dit later terug leest is het heel indrukwekkend. Slapen en leven bij de indianen, dat is toch een soort van droom! Ik denk dat jy al jouw doelstellingen al hebt bereikt, want zelfstandig en zelfverzekerd ben jy door dit alles zeer zeker meid!! Nog veel plezier en dikke kus van Ome Petel en my xxx

• 27 Februari 2012 - 12:35

Luutje Geertje:

Jeeeeeetje Britt,
    Ik heb vandaag mijn lunchpauze opgegeven om jouw verslagen eens op mijn gemak te lezen.
    Kerst en Oud & Nieuw in een 'bijzonder' jasje, nachttemperaturen van +20 (terwijl wij hier -20 hadden), busvervoer zoals wij dat alleen uit de film 'Romancing the Stone' kennen en dan ook nog allemaal giftige beesten van dichtbij zien. Er lijkt geen einde te komen aan jouw fantastische ervaringen.
    Maar dan jouw ervaring met 10 minuten stilte... ik werd er stil van. Heel bijzonder.
    Geen idee wat jullie in de komende 2 maanden allemaal nog bij kunnen leren of welke bijzondere mensen jullie allemaal nog zullen ontmoeten, maar ik wens jou en je maatjes nog een hele bijzondere tijd toe.
    Een lieve groet,
    Luutje Geertje

• 27 Februari 2012 - 17:32

Jannetje Commandeur:

Lieve Britt. Eindelijk krijgen wij dan het vervolg van jouw avonturenreis te lezen. Geweldig ! Ben haast jaloers op je en krijg de kriebels om een vakantie te boeken al zal dat niet zo ver worden als waar jij nu bent. De foto´s zijn ook prachtig, ook die van Mappits. Ik vind het ook knap van je dat je dit allemaal op het scherm krijgt, zou mij niet lukken denk ik of jij moest erbij zijn ! Heel veel plezier nog verder en een dikke knuffel van Buuf.

• 27 Februari 2012 - 17:56

Teun En Tiny:

Hoi lieve Britt
    Geweldig wat jij allemaal meemaakt en beleeft. Je zal heel wat tijd nodig hebben om al die ervaringen straks te laten bezinken. We wensen je nog een hele fijne tijd en blijven je volgen. Geweldig ook al die mooie
    foto's. Lijkt af en toe wel een droom.
    Genietse en liefs van ons.

• 27 Februari 2012 - 19:24

Eline:

Wat een prachtige foto's. Sommige zijn echt zo mooi! Blijf vooral fotograferen. Een mooie blijvende herinnering voor later! Liefs, Kees en Eline xxx

• 28 Februari 2012 - 09:42

Bessie & Bap:

Lieve Britt;
    Wij genieten van je reisverslagen en je
    schitterende fotos. We volgen je op de wereldkaart en houden je in de gaten.
    Pas goed op je zelf en hou je roer recht.
    Dikke kus B & B

• 29 Februari 2012 - 05:49

Pouwel:

Hee Britt! Ongelooflijk wat een avonturen! helemaal geweldig. Heel veel plezier nog en uiteraard een goeie vaart!!

Groetjes Pouwel

• 01 Maart 2012 - 20:33

Dirk Van De Smid:

nou nou.., ik las wel de colum's in het streekblad via mesmarken, maar nu vond ik dit allemaal. wat een belevenis en wat maak je mee. prachtig dat iedereen dit zo kan lezen met zo een hemelsbreed verschil ertussen. ga door met dit dagboek want we blijven volgen.
    groeten en nog veel plezier vanuit de sneeuw

• 04 Maart 2012 - 14:50

Tantetje En Familie:

Mijn wasmand met ski spullen (we zijn net een week op ski vakantie geweest) heeft enorme vertraging opgelopen door jouw blog en foto's!! Dat maakt niets uit want het is het helemaal waard. Wat een verhalen en schitterende foto's. Ademloos al je verhalen gelezen... ik voel me een trotse tante!
    zometeen uit eten met de hele familie, ivm de verjaardag van Bap. Wel raar en erg jammer om dit zonder jou te doen. We maken het meer dan goed als je terug bent.
    Britt, you sail, you learn! xxx...

• 07 Maart 2012 - 11:54

Anouk:

Hi Britt
    Echt super gaaf allemaal!!
    Ook erg leuke foto's!
    Nog maar een paar maandjes, dus nog heel veel plezier
    Xxxxx Anouk
    - miss you -

• 08 Maart 2012 - 14:14

Nanda:

Heey Britt!
    Wauw, wat geweldig allemaal zeg. Super leuk om je verhalen te lezen en te kunnen volgen wat je allemaal meemaakt! En wat een mooie foto's ook. Succes en vooral heel veel plezier verder!! Maar dat komt vast goed ;-)
    xxx

• 11 Maart 2012 - 10:29

Eefje Schipper:

Hoi Britt, wederom een prachtig verslag en wat een mooie foto's. Stoer hoe je van de boot in het water springt en ook die dolfijn die met jullie meezwemt. En je verblijf bij de indianen, wat een belevenis, dat er zulke plekken nog op de wereld bestaan, daar kunnen we ons hier geen voorstelling van maken. Nou dame, geniet er intens met volle teugen van en groetjes, Eefje

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

School at Sea

Aan boord van School at Sea zeil ik naar de Caraïben en weer terug. En het is niet alleen water dat ik zal zien. Onderweg ga ik op expeditie om nieuwe kusten te ontdekken, leer ik nieuwe culturen kennen en volg ik de verschillende studieprogramma's van School at Sea.

School at Sea meert af in IJmuiden, de traditionele beginhaven voor menig zeereis. De eerste etappe brengt ik langs Portugal naar Santa Cruz de Tenerife, drie weken zeilen verder.

Na een week op ontdekking op de Canarische Eilanden, waar ik deelneem in een uitwisselingsprogramma met een Spaanse school, gooit School at Sea de trossen los voor de drie weken durende overtocht over de Atlantische Oceaan.

Op naar Dominica. Op dit Caraïbische eiland doe ik biologisch onderzoek in de 'Boiling Lakes', en verken ik de regenwouden. Maar ook sla ik samen met mijn klasgenoten proviand in voor de overtocht naar de volgende haven: Panama. Met, als het weer meezit, Curacao of Bonaire als tussenstop.

Rond oud en nieuw verken ik met School at Sea de kusten en binnenlanden van Panama. Ik brengt twee weken door met de inheemse bevolking, en leer alles over de fascinerende natuur en geschiedenis van dit maritieme knooppunt.

Net wanneer ik denkt gewend te zijn aan de Caraïbische levensstijl, opent zich een nieuwe wereld. Volgende aanleghaven, na tien dagen op zee: Cuba. Land van Castro, salsa en Caraïbisch communisme. Samen met mijn klasgenoten beleef ik 'la vida Cubana', en verblijf ik een week bij een gastgezin.

Vaarwel Cuba, ahoy Bermuda! Hoewel ik met School at Sea al weer op de terugreis bent, is er geen reden waarom ik de Bermuda shorts niet aan zou trekken na twee weken op zee, en tijdens een 'city safari' meer te leren over het financiële klimaat op deze legendarische – en belastingvriendelijke – archipel.

Tijd om de Atlantische Oceaan weer over te steken. Drie weken varen naar de Azoren, waar zeelui al eeuwenlang op adem komen van hun tocht tussen de continenten. Ik dus ook. Een prachtige plek om alle indrukken van School at Sea te laten bezinken.

Land in zicht! Na nog eens drie weken op zee, stapt de nieuwe ik aan wal in IJmuiden. Verrijkt met herinneringen en ervaringen van zes maanden School at Sea, ben ik klaar om iedere uitdaging op mijn pad aan te gaan. Het nieuwe schooljaar, bijvoorbeeld.